5 tips för att orka hela vägen på Stockholm Marathon

Så undviker du den fruktade väggen

  1. Fyll på med energi – kroppen kan lagra energi för aktivitet i ca 1,5-2h (självklart varierar det med intensiteten). Efter det är det lagrade glykogenet slut och du kommer att gå tom. Se därför till att regelbundet fylla på kroppen med energi redan från start. Börjar du när du är trött är det redan försent!
  2. Koffein ger en extra kick – de flesta vet nog att koffein gör oss mer skärpta och piggare men under träning kan det dessutom verka smärtlindrande. Du kan därför med fördel använda energiprodukter innehållande koffein men tänk på att det tar upp till 60 min innan du får full effekt så börja inte försent.
  3. Så mycket energi behöver du – standardformeln säger 1g kolhydrater/kg kroppsvikt. Dock kan inte kroppen tillgodogöra sig mer än 78-90g kolhydrater/timme. Dela upp energin jämnt över hela loppet och kom ihåg att det även finns energi i sportdryck.
  4. Vätska är a och o – speciellt under varma lopp är det extra viktigt att du kommer ihåg att dricka, men drick inte i onödan utan försök att låta törsten styra. Du kan med fördel dricka sportdryck innehållande elektrolyter då dessa hjälper kroppen att åter binda vätska i musklerna. Det finns även speciella elektrolytkapslar som kan vara bra om det är riktigt varmt eller om du svettas mycket.
  5. Kolhydratsladda lagom – kroppen kan lagra 350 till 500 glykogen vilket är omkring 1400-2000 kilokalorier. Äter du normalt sett kolhydrater i din kost räcker det att, med start från ca 3 dagar före loppet, öka dina portioner något och inte slarva med mellanmålen. Dina mellanmål får då gärna vara något som innehåller lite extra med kolhydrater. Ät inte en allt för stor portion med mat kvällen innan loppet, då blir du bara onödigt tung i kroppen. Det kan även vara bra att dra ner på fibrerna för att minska risken för löparmage. 

 
Ps: Du har väl inte missat rödbetans supereffekt på syreupptagningen och prestationen? Så ska du tänka när du laddar med rödbetsjuice inför lopp!
 

Möt oss på plats på Stockholm Marathon

Passa på att fynda produkter från BEET IT, Ultimate Direction och Ginger Zinger. Tyvärr är det inte möjligt att köpa produkter från GU ENERGY och BonkBreaker på plats på mässan så passa på att köpa dem nu så du har dem till loppet! Väl på plats i Stockholm hittar du GU Energy och BonkBreaker hos bla Wolff-Wear på Valhallavägen.